Vzdělání autistů

Žáci  v ČR mohou být vzděláváni několika způsoby

  • individuální integrací do všech stupňů běžných tříd ZŠ
  • zařazením do specializovaných tříd pro žáky s PAS (skupinovou integrací)
  • individuální integrací do školy zřízené pro žáky s jiným zdravotním postižením
  • jiným způsobem plnění povinné školní docházky – individuální vzdělávání
  • kombinací integrace a individuální práce s pedagogem mimo prostor třídy

Důležitou součástí efektivního vzdělávání žáků s PAS na školách běžného typu je umožnit těmto žákům aby mohli mít přítomného asistenta při výuce. Asistent pedagoga se spolupodílí na výchovné práci zaměřené na rozvoj a zkvalitnění společenského chování, pomáhá žákovi při komunikaci se spolužáky a pedagogy a při přizpůsobování se školnímu prostředí. Pozoruje a vyhodnocuje žákovo chování. Přizpůsobuje a upravuje žákovi učební látku a konkrétní úkoly. Úzce spolupracuje se zákonnými zástupci a pedagogy ZŠ. Jeho přítomnost může významně zvýšit efektivitu vzdělání žáka.

Strukturalizace

Toto slovo označuje členění, jakousi přehlednost konkrétního sdělení či situace. Struktura prostředí znamená pro lidi s PAS vnesení pevného řádu do chaosu a zmatku, kterým v běžných, nepřizpůsobených podmínkách trpí. Pomocí struktury lze vytvořit předvídatelné spojení mezi místy, činnostmi a chováním. Míra struktury přímo závisí na individuálních potřebách každého dítěte s PAS. Jednoznačné uspořádání prostředí, času a jednotlivých činností umožní dětem s PAS lépe se orientovat v čase a prostoru a pružněji reagovat na změny. Strukturovaná činnost musí dítěti   odpovědět na otázky kdy, kde, co, jak, jak dlouho, proč?

Vizualizace a strukturalizace prostředí

Poskytuje žákovi s PAS odpověď „Kde a co budu dělat?“ Jde o vizualizaci funkce  prostoru (v tělocvičně se cvičí, v jídelně se obědvá, specializované učebny, dílny) nebo vizualizaci organizace pracovního místa (označení místa pro umístění připravených učebnic a pomůcek; barevně označené a popsané desky pro sešity a pomůcky každého předmětu zvlášť) .

Vizualizace a strukturalizace času

Poskytuje žákovi s PAS odpověď „Kdy a jak dlouho činnost budu dělat?“ Existují různé formy:

Dlouhodobé: kalendář nebo diář pro vyznačení zpravidla významných událostí (exkurze, výlet, besídka, lékař, škola v přírodě, prázdniny, apod.)

Denní: denní program (režim), rozvrh činností (např. školní rozvrh s přestávkami), může být podpořeno konkrétními časovými údaji

Vymezení času podle časomíry: (hodinky, hodiny, minutka, stopky)

Vymezení času dokončením úkolu: (naznačíme délku čteného textu, počet příkladů, apod.).

Vizualizace a strukturalizace činností

Pracovní schéma  činností během výuky učitel řekne co se bude při výuce dít autistovi to nastíní v jednotlivých bodech  nebo schéma činností o přestávce: bodový seznam úkolů (ukliďit si učebnici, sešity a pomůcky do matematiky, napít se, dojít si na záchod a umýt si ruce, vyzvednout si cvičební úbor, přesunout se do šatny, převléci si cvičební úbor a ubuv, vysvlečené oblečení poskládat vedle aktovky, při zvonění vcházet do tělocvičny)

Procesuální  schéma (pracovní postup určité činnosti, např. v pracovních činnostech nebo třeba při oblékání, vaření atd.)

MOTIVACE

Motivace významnou měrou působí na chování žáků ve škole. Pokud pedagogové najdou způsob, jak ovlivňovat chování dítěte pozitivním směrem, pak dokáží často předcházet problémům v chování. Posilují tak sociálně i komunikačně přiměřené chování, které je nezbytné pro úspěšnost žáků nejen ve školním prostředí. Každý pedagog by měl mít vytvořený motivační systém.

Odměna, která následuje po určitém chování, zvyšuje pravděpodobnost možného výskytu tohoto chování i v budoucnu.

Existuje několik různých forem odměňování:

  1. materiální odměna - jídlo, pití, drobné předměty, které mají pro dítě význam odměny
  2. činnostní odměna (odměna aktivitami) – vykonávání oblíbené činnosti (jízda na kole, návštěva kina apod.)
  3. sociální odměna – jedná se o nejvyšší formu odměny, která u dětí funguje obecně (pochvala paní učitelky, pozornost rodiče); u dětí s autismem sociální odměna příliš nefunguje, řada z nich ji vůbec nechápe, a i když ji u dítěte s autismem uplatňujeme, je dobré ji zpočátku používat zřídka.

zdroj